Meimaand is wandelmaand

Wil je preventief werken aan een gezonde leefstijl? Is de wil er wel, maar weet je niet hoe of heb je een stimulans nodig? Ik organiseer de hele meimaand de WandelJezelfVitaal Challenge 2.2. Zo wordt dagelijks wandelen een automatisme en vast onderdeel van jouw gezonde leefstijl.

Voeding en wandelen lopen als een rode draad door mijn leven. Samen met een vriendin heb ik in 2017 een deel van de pelgrimsroute Camino de Santiago gelopen. En nu ben ik bezig met het Pieterpad en wil nog deelnemen aan de Dutch Mountain Trail. Een wandelroute van honderd kilometer over de acht toppen in Zuid-Limburg. Ik hou van lange afstandswandelingen en loop graag op paden die ik nog niet ken. Je wandelt lekker in de buitenlucht en het is goed voor je hart- en bloedvaten, botten en longen. Wandelen heeft een positief effect op je hersenen en je mentale gezondheid. Ook verbrand je nog eens calorieën.”

Met de WandelJezelfVitaal Challenge wil ik meer mensen in beweging brengen. De uitdaging is om iedere dag, eenendertig dagen lang, alleen of samen met een ander in je eigen omgeving een wandeling te maken. Doordat je in je eigen omgeving gaat wandelen, kan iemand uit Weert meedoen, maar ook iemand uit bijvoorbeeld Groningen. Hoe de wandeling eruit ziet, kun je zelf bepalen. Dat kan zijn dagelijks 10.000 stappen zetten, een half uurtje aan de wandel of een ommetje van minimaal 20 min. wandelen. En dat 31 dagen lang zodat wandelen een vast ritme wordt in je dagelijkse leven , want gezond leven doe je zelf.

Daarnaast zet ik dagelijks een bericht in de besloten facebookgroep WandelJezelfVitaalChallenge en delen we foto’s, verhalen en mooie routes met elkaar. Als een stimulans om door te gaan. Net als tandenpoetsen, moet wandelen iets van je dagelijkse ritme worden waar je niet meer over nadenkt. Tijdens de challenge gebruik ik de wandel-app Ommetje van Eric Scherder, de bekende klinische neuropsycholoog.  Bij mijn eerste wandelchallenge in 2020 was die app er nog niet. Nu wel. Het fijne van het Ommetje is dat je samen in een groep wandelt en elkaar stimuleert.

Deze challenge is gratis, maar ik heb een goed doel aan deze challenge gekoppeld.  Je kunt met een vrijwillige bijdrage Ans Jagers steunen. Ze gaat met haar dochter Sacha de uitdaging aan om op 1 september naar de top van de Mont Ventoux te wandelen, om te vieren dat ze de kanker heeft overwonnen. Ans kreeg in 2021 de diagnose chronische lymfeklierkanker stadium IV en heeft inmiddels na diverse complementaire behandelingen naast de reguliere chemo/immunotherapie het ongelofelijke resultaat bereikt dat er geen kanker meer zichtbaar is op de laatste PETscan.  Lees haar verhaal op https://www.grootverzettegenkanker.nl/actie/ans-jagers-coolen?fbclid=IwAR24DAVuHA0Vwz6pXITMK19ABp6IwlhOKEP0kShwPkbJkyXMZ67dkZ5Sxnk

Een vrijblijvende donatie kan via bovenstaande link. Als je in de omschrijving “Wandel Jezelf Vitaal” vermeld, dan kan ik terugkoppelen wat we met z’n allen bij elkaar gewandeld hebben. Van alle donaties gaat 50% naar onderzoeksdoelen van het KWF en 50% naar het Toon Hermans Huis Weert, waar Ans nog steeds veel steun aan heeft.

De code voor het Ommetje deel ik op 30 april in de faceboekgroep WandelJezelfVitaalChallenge https://www.facebook.com/groups/555567415861548 of in de whatsApp WandelVitaalClub. Stuur me een berichtje, dan voeg ik je naam toe.

Daarnaast is bewust omgaan met voeding en beweging iets wat ik mensen wil meegeven.  Voeding is maatwerk en heb je iedere dag nodig. Ik wil mensen leren te kiezen voor een gezonde leefstijl, dus preventief bezig zijn. Daarbij  kijk ik verder dan het eetgedrag en beweging. Ook op mentaal, spiritueel en emotioneel vlak in balans zijn horen daarbij en zelf aan het stuur van je leven staan. Zoeken naar balans. Preventief werken aan een gezonde leefstijl is een cadeautje dat je pas later uitpakt.

Geef een reactie