Vasten na het feesten

cheersIn ons Limburg staat het gehele carnaval bekend als vastelaovendj, dat Limburgs is voor Vastenavond. De Vastenavond zelf wordt lèsten daag vanne vastelaovendj of carnavalsdinsdig genoemd en op die dag vinden normaal gesproken veel afsluitende activiteiten plaats zoals de Rog verbranden in Wieert. Echter dit jaar door corona niet, maar gelukkig mag er wel weer Vasteloavundj gevierd worden op straat en in de cafe’s. De dinsdag voor Aswoensdag is traditioneel het einde van de carnavalsperiode. Tot dinsdagnacht 24.00 uur mag nog carnaval worden gevierd. In de katholieke traditie is klokslag middernacht carnaval voorbij en begint de veertigdaagse vastentijd tot Pasen.

Als je aan vasten denkt, denk je misschien leven op alleen brood en water. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling en zeker niet gezond. Dat is ook zo met een crash dieet. Dit is een dieet om snel af te vallen. Hierbij krijg je weinig kilocalorieën binnen (vaak onder de 800 kcal per dag) en verlies je snel gewicht. Mensen die met een crashdieet beginnen, lijken in korte tijd veel af te vallen.

Maar wat gebeurd er in werkelijkheid?
Je basale stofwisseling daalt en daarmee dus ook het beoogde calorietekort. Na de eerste “succesvolle” fase van een crashdieet stagneert bij veel mensen de voortgang van het afvallen. En als je op een gegeven moment weer “normaal” gaat eten, worden de overtollige calorieën onmiddellijk als een soort noodreserve opgeslagen – vooral in de vorm van buikvet, zoals onderzoek heeft aangetoond. Dit wordt het bekende jojo-effect genoemd. Deze pieken en dalen in kilo’s kunnen op de lange termijn leiden tot gewichtstoename en een hoger vetpercentage.

Maar wat dan wel?
In de oertijd was er soms overvloed aan voedsel en soms een tekort. Dit zorgde dat de Oermens zijn energie uit zijn eigen vetreserves moest halen. Tegenwoordig is er altijd eten in overvloed en wordt het teveel aan voeding omgezet in lichaamsvet. Afvallen door je lichaam in de vetverbranding te brengen en zo je eigen lichaamsvet te verbranden is een goede methode om gewicht te verliezen.

Minder voeding nuttigen, maar opletten dat je geen voedingsstoffentekort krijgt. De macronutriënten vormen de basis van een gezonde voeding en zijn de eiwitten, vetten en koolhydraten. De micronutriënten zijn de vitamines en mineralen en aminozuren. In tegenstelling tot macronutriënten leveren zij geen energie, maar zijn ze verantwoordelijk voor veel lichaamsfuncties, zoals je spieren, zenuwen en je immuunsysteem.
Naast gezond eten, speelt ook beweging een grote rol bij verantwoord afvallen. Ook voor mensen die geen overgewicht hebben, is het slecht om lange periodes achter elkaar stil te zitten. Beweging is namelijk essentieel voor veel belangrijke processen in ons lichaam. Onvoldoende beweging is slecht voor je gezondheid. En als je wilt afvallen, komt daar nog eens bij dat je minder calorieën verbrandt als je te weinig beweegt.

Samengevat: Afvallen door een gezonde leefstijl.

Er zijn 3 dingen belangrijk:

Stap 1: Beweeg voldoende
Het is heel belangrijk dat je voldoende beweegt. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Veel belangrijke processen in ons lichaam hebben beweging (en de extra zuurstof die je door beweging krijgt) nodig om goed te kunnen verlopen. Bewegen om voldoende calorieën te verbranden om af te vallen. Maar dit hoeft niet te betekenen dat je persé naar de sportschool moet. Je beweegt voldoende om af te vallen als je dagelijks 30 minuten met een milde intensiteit beweegt. Daarmee bedoel ik: beweeg dagelijks minimaal 30 minuten met zo een intensiteit dat je ademhaling net iets versnelt, maar dat je nog wel prima een gesprek kunt voeren.

Stap 2: Drink voldoende water
Naast de extra zuurstof die je lichaam krijgt door voldoende beweging is water het belangrijkste element dat je lichaam nodig heeft om je vetverbranding te laten draaien. Dat we water nodig hebben om te overleven is niets nieuws , maar toch drinken veel mensen chronisch te weinig water. Drink dagelijks minimaal 1,5 tot 2 liter water om je vetverbranding goed te laten functioneren en zo verantwoord af te vallen. Bij voorkeur bulkdrinken en dat betekent een glas water in een keer leeg drinken en niet continu kleine slokjes drinken.

Stap 3: Eet natuurlijke voeding
En dan de laatste en meest belangrijke stap als je verantwoord wilt afvallen: eet vooral natuurlijke voeding. Als jij wilt afvallen zonder dieet is het belangrijk dat je weet wat je eet. Tegenwoordig liggen de supermarkten vol met geproduceerd voedsel waarvan we eigenlijk geen idee hebben wat er echt inzit. De veiligste en beste manier om zeker te weten dat je gezonde voeding eet, is door enkel natuurlijke producten te eten. Dat houdt in: eet alleen producten die je oma ook gekend heeft. Voorbeelden van goede producten zijn: groente, fruit, ei, vlees, noten, zaden, natuurlijke oliën, vis.
Je lichaam heeft de juiste voedingsstoffen nodig. Als je verantwoord wilt afvallen daarentegen is het belangrijk dat je je lichaam wel alle voedingsstoffen geeft die het nodig heeft om je vetverbranding op volle toeren te laten draaien. Het meest belangrijke is dat je je realiseert dat je geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen.
Afvallen met een dieet is de verkeerde mindset. Afvallen doe je niet voor een periode, maar je moet de knop definitief omzetten en dat is veel lekkerder en plezieriger dan je denkt. Dus voldoende gezonde voeding én voldoende beweging. Soms kan het nodig zijn om je voeding met een multivitaminen supplement aan te vullen.

Is het slecht om eens een paar dagen te minderen, dus een beetje VASTEN?
Nee zeker niet, door minder suikers (dus koolhydraten) te eten maar tegelijk wel voldoende vetten en eiwitten kom je in de vetverbranding en dat is net heel goed voor je lichaam. De oermens at in de zomer heel overvloedig, dus veel fruit (koolhydraten) en in de winter was er minder eten te vinden en dan was er schaarste en gebruikten ze het eigen lichaamsvet als energiebron. Dus af en toe wat minder eten na een overvloedige maaltijd of periode, zoals de Vasteloavundj met drank en meer eten, is zo gek nog niet.

Wil je hier meer over weten?
In mijn programma heb ik het Best aan tafel pakket. Je krijgt een informatiepakket met recepten en achtergrondinformatie over periodieke ketose en vitale leefstijl, toegang tot de website van 3care cellprotection en een multivitaminen supplement met een omega-3 vetzuur. Als je dit programma 28 dagen volgt kun je je lichaam trainen om van de suikerverbranding om te schakelen naar de vetverbranding. Dit is een thuisstudiepakket maar natuurlijk kan ik je hierin begeleiden. Heb je interesse dan geef een seintje.

Maar voor nu wens ik jou eerst een hele fijne Vasteloavundj 🥳 en FEESTEN maar!

Geef een reactie